Traditioner i Bakkegården

En god opstart

I Børnehaven Bakkegården har vi en tradition om at det er hele familien der starter i børnehaven og derfor afsætter vi meget tid til at familien og det enkelte barn får en god start i huset. Vi har ingen ramme for hvordan det gøres, vi kigger på det enkelte barn/familie og ser hvilke behov det har. Nogle børn har brug for et par dage, nogle børn har brug for mange dage, før de er trygge i huset. Der kan også være stor forskel på hvad forældre har brug for og det giver vi plads til.

Fødselsdag i Bakkegården

Vi har også en tradition om at holde fødselsdag for alle børn. Der bliver sat flag udenfor og hængt et billede op af barnet på døren, så alle ved hvem der har fødselsdag. I samarbejde med forældrene aftaler vi om fødselsdagen holdes her i børnehaven eller vi komme hjem til familien. Fødselsdagen  holdes for den gruppe (bamse, bjørn eller trold) som barnet er en del af. Barnet har kage, boller eller andet med som det kan dele ud til de andre børn og vi fortæller en lille historie om barnet inden der synges fødselsdagssang og råbes hurra.

December

I december måned holder vi Bakkegårdens juletraditioner, vi starter med at invitere alle børnenes bedsteforældre til juleklippehyggedag fredagen før 1. søndag i advent. Her klippes der julepynt til vores store juletræ og til stuerne. På troldestuen laves der juledekorationer sammen med bedsteforældrene og juletræet pyntes med julepynt som er klar til at blive hængt op. I resten af december klippes der julepynt, bages pebernødder, spises risengrød hele huset sammen, lyttes til og synges julesange, læses julehistorier og få dage inden jul er vi på "hemmeligtur".   Vi har også en tradition om at alle børn laver en lille julegave til deres forældre, denne gave laver vi i november måned, så der er mere tid til julehygge i december måned.

At sige farvel

Vi har også en tradition om "at sige farvel" til alle børn og voksne når de skal stoppe i børnehaven. Hele børnehaven samles og den der skal stoppe, sidder på "vinkestolen" i midten af rundkredsen.  Vi synger "farvel og tak - sangen" og alle får mulighed for at sige nogle pæne ord til den der stopper. Den der stopper har et eller andet med som kan deles ud til alle og til sidst bliver der mulighed for at give hinanden et farvel-kram.