Kultur, æstetik og fællesskab i Bakkegården
”Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet.
Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden.”
Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 46-47
I Bakkegårdens pædagogiske læringsmiljø lægges der stor vægt på tid til fordybelse, bl.a. ved at være fysisk funktions-opdelt, og ved struktur/tydelighed på hvad man gør hvor (og ikke struktur på tid).
Fordybelse i aktiviteter og leg finder sted i ligeværdige fællesskaber på tværs af aldersgrupper, forskellige kulturelle baggrunde og almen/ specialgrupper.
Den oplevende del, indtryksdimensionen, får børnene i Bakkegården også ved at få læst bøger, synge, underholde hinanden (det børnene kalder ”show”), teater og dukketeater af børn og voksne i børnehaven, samt ture til bibliotek, kunstmuseet og andre kultursteder. Turene finder sted i små grupper, så de kan tilrettelægges ud fra børnenes interesser og nærmeste udviklingszone.
Kultur er i Bakkegården også det at vi er forskellige som mennesker, at vi spiser forskelligt mad, at vi kommer fra forskellige lande, at vi snakker forskellige sprog og at vi ser forskellige ud. I Bakkegården er vi alle unikke og ingen ser anderledes ud, vi er "bare" os selv. I huset er der derfor en stor accept af at vi alle er, som vi er.
I efteråret 2020 har vi haft temaarbejde om ”bevægelse gennem dans og rytme” og det blev afsluttet med opvisning fra hver focus-gruppe i et fælles show på legepladsen. Alle børn var på ”scenen” og optrådte med deres differentierede nummer, og selv om der var 7 grupper, var tilskuerne koncentrerede og opslugt af oplevelsen til alle havde vist deres forestilling.
Børnene vil gerne lave ”show” igen og igen, og det har resulteret i, at vi nu ofte har musik med på legepladsen og spiller sange med bevægelser til som børnene kender. Andre sange laver de selv bevægelser/”show” til ved at lytte til ord og melodi/rytme, altså de skaber, improviserer og er kreative.
Kreativiteten og det at skabe, bruger børnene også i vores tegne-rum. Her kan de udtrykke sig med papir, saks, forskellige farver, lim, glimmer glitter, genbrugsmaterialer, perler, piberensere, kogler og andet fra naturen. I julemåneden har vi haft åbent værksted med forskellige kreative gøremål hvor børnene har lavet forskellige nisser, engle, juletræer, hjerter osv.
Processen om at lave juleting foregik i en lille gruppe, en hyggelig atmosfære, god tid, en nærværende voksen, og mulighed for at børnene kunne videreudvikle på det forslag den voksne havde med som ide. Ud af dette kom der f.eks. en viking-engel/nisse, en ninja-engel/nisse og engle i alle mulige farver.