Et tillidsfuldt forældresamarbejde

Løbende samtaler med forældre

Et tillidsfuldt, ærligt og åbent forældresamarbejde er vigtigt for os i Børnehaven Bakkegården, børn og forældre skal føle sig velkomne allerede fra første dag.
Vi lægger vægt på, at personale og forældre giver hinanden gensidige informationer, f.eks. hvis barnet har lært noget nyt eller har sovet dårligt. På den måde skaber vi sammen de bedste forudsætninger for barnets hverdag og udvikling.

Udover den daglige kontakt med forældrene når barnet afleveres og hentes, dokumentere vi med billeder og andet materiale, så I som forældre har mulighed for at se hvad jeres barn er optaget af pt. Vi vægter det tætte forældresamarbejde og afholder møder efter behov, men som fast rutine, holdes følgende møder med alle børns forældre.

• En tremåneders-samtale, hvor vi med udgangspunkt i en struktureret dialog taler om, hvordan barnet trives, udvikler sig og lærer.
  • Skolesamtaler – både før indskrivningen i skole og efterfølgende sammen med de øvrige forældre.
  • Et årligt status- og visiteringsmøde på Troldestuen, hvor der udarbejdes en rapport vedrørende barnet. Denne sendes til forældrene og til tværfaglige instanser, der alle deltager på mødet. Til mødet skrives der et beslutningsreferat.
  • To årlige forældremøder for alle forældre i huset, det ene med valg til bestyrelsen.

I børnehaven Bakkegården har vi også en forældreforening og da den er en selvbestaltet forening for alle forældre i huset, kan de, som har lyst, deltage i en arbejdsgruppe. Denne arbejdsgruppe samarbejder med børnehavens repræsentant og varetager forskellige sociale arrangementer året igennem for alle børn, søskende og forældre, f.eks. juletræsfest, fastelavnsfest, sommerfest eller fællesspisning.