Alsidig personlig udvikling

Alsidig, personlig udvikling i Bakkegården

Når børn indgår i relationer med betydningsfulde andre og oplever sig respekteret, passet på og værdsat af nære tillidsgivende voksne, får vi modige børn, der tør være sig selv og udfolde deres fantasi og kreativitet. Børn der har mod og lyst til at have engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til at udvide deres erfaringsverden og deltagelses mulighed, er børn der trives og har lyst til at udvikle og lære mere.

I Bakkegården er vi meget bevidste om at se og anerkende det enkelte barn som det det er. Vi er alle forskellige, vi kommer fra forskellige familier, vi ser forskellige ud og vores kompetencer og muligheder i livet er forskellige, det favner og værdsætter vi. Barnet er unikt som det er og vi rummer hele barnet. Vi sætter ord på barnets følelser, lytter og viser respekt for dets værdier, interesser og idéer. På den måde lærer barnet at tackle dets følelser og lære at indgå i sociale fællesskaber og lære at tro på, at det er betydningsfuldt som den det er.

Vi skaber en genkendelig hverdag hvor børnene har medbestemmelse på indhold og valg i løbet af dagen. De kan bl.a. selv have medbestemmelse på hvornår de vil ud på legepladsen, hvornår de vil spise, hvad vi skal lave i gruppe m.m. Det er selvfølgelig den voksne der har ansvaret for det, og derved sørger for at alle børn bliver hørt, set og at alle får noget at spise.

Her i Bakkegården er vores pædagogiske tilgang med udgangspunkt i KRAP (Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik) og de 8 ICDP samspilstemaer, da vi er af den overbevisning at børn gør det bedste de kan og derfor er skæld ud heller ikke en del af vores hverdag.

I Bakkegården har vi fokusgruppe om formiddagen og dette er tildeles en vokseninitierede leg/aktivitet, men i høj grad også en aktivitet hvor børnenes egne initiativer og ideer kommer i spil. Grupperne er aldersopdelte og har 5 overordnet temaer om året. Vi har fokus på at alle børn ses, høres, mødes og deltager ligeværdigt og aktiviteterne tilrettelægges efter hvor børnenes udviklingsmæssigt befinder sig.