Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusion og samvær under måltiderne

Måltiderne i Bakkegården

Børnene i Bakkegårdens børnehave har selv deres eget mad med til hele dagen. Der er mulighed for at spise tre gange i løbet af dagen, som minimum. Der er "formiddagsmad",  "madpakketid" og "eftermiddagsmad", men har det enkelte barn brug for mere mad for eksempel senere på eftermiddagen, må det gerne sætte sig med sin madpakke m.m.

 

Måltider som en pædagogisk aktivitet

Inklusion og samvær vægter vi højt under måltiderne, som vi også betragter som en pædagogisk aktivitet. Vi forholder os til f.eks. til læreplanstemaerne, vores pædagogiske værdier og læringsmiljøet i vores spisestue. For os findes der ikke "den rigtige madpakke", for os er madpakke meget individuelt ift. hver enkelt barn. Har jeres barn for mange snacks med eller for lidt mad med, vil vi til hver en tid tage en snak med jer omkring indholdet. For nogle børn er rester fra aftenmaden det de gerne vil have med, for andre børn er 4 hele med leverpostej, det de allerhelst vil spise. Vi er alle forskellige og derfor er vores madpakker også forskellige - så længe indholdet er nærende og vi voksne har taget ansvaret for det. 

 

Vi spiser i spisestuen

Vi har en spisestue, hvor vi spiser alle vores måltider. I spisestuen kan børnene altid sætte sig med deres mad efter behov. De børn der kommer kl. 7 er tydpisk tidligere sulten efter formiddagsmad end de der kommer kl. 9. I spisestuen spises der derfor i et flow, hvor børnene går til og fra efter behov.  Formiddagsmad kan spises mellem kl. 8 - 10.    

Madpakketid er noget der foregår mellem klokken 11.00 til 12.00. Børnene er selv med til at bestemme, hvornår de vil spise indenfor dette tidsrum. Er de i gang med en god leg klokken 11, må de gerne vente med at spise til de er færdige med at lege. De voksne har ansvaret for, at sikre at alle børn får spist. Så nærmer klokken sig 12, skal de børn der endnu ikke har spist, spise. Ligeledes er der medbestemmelse ift. hvilken plads det enkelte barn har lyst til at sidde og spise på, blot pladsen er ledig.

Børnene spiser ved små borde med en voksen ved hvert bord, og de vælger selv, om de vil spise langsomt eller hurtigt, sidde ved den ven de lige har leget med eller nogle andre, snakke eller bare lytte. Når vi spiser er vi voksne bevidste om, at alle børn føler sig lyttet til og snakke med. Vi er meget bevidst om at der er en god og rar stemning ved bordet, så børnene føler sig trygge og nyder deres mad.

Børnene lærer selv at finde deres madpakke, service  og en plads at sidde på. De lærer selv at rydde op efter sig og sætte madpakken i køleskabet. Når vi spiser sidder vi på numsen, med benene under bordet , samt snakke med dem vi sidder ved bord sammen med. I spisestuen løber man ikke rundt, her går man eller sidder ved bordene og hygger sig sammen, mens vi nyder vores mad.