Inklusion og samvær under måltiderne

Måltiderne i Bakkegården

Børnene i Bakkegårdens børnehave har selv deres eget mad med til hele dagen. Der er mulighed for at spise tre gange i løbet af dagen, som minimum. Der er "formiddagsmad",  "madpakketid" og "eftermiddagsmad", men har det enkelte barn brug for mere mad for eksempel senere på eftermiddagen, må det gerne sætte sig med sin madpakke m.m.

Måltider som en pædagogisk aktivitet

Inklusion og samvær vægter vi højt under måltiderne, som vi også betragter som en pædagogisk aktivitet. Vi forholder os til f.eks. til læreplanstemaerne, vores pædagogiske værdier og læringsmiljøet i vores spisestue. Derudover inddrager vi forældre i forhold til læring om mad og snak vedrørende madpakker og sundhed.

Vi spiser i spisestuen

Vi har en spisestue, hvor vi spiser alle vores måltider. I spisestuen kan børnene altid sætte sig med deres mad efter behov. De børn der kommer kl. 7 er tydpisk tidligere sulten efter formiddagsmad end de der kommer kl. 9. I spisestuen spises der derfor i et flow, hvor børnene går til og fra efter behov.  Formiddagsmad kan spises mellem kl. 8 - 10.

Madpakketid er noget der foregår mellem klokken 11.00 til 12.00. Børnene er selv med til at bestemme, hvornår de vil spise indenfor dette tidsrum. Er de i gang med en god leg klokken 11, må de gerne vente med at spise til de er færdige med at lege. De voksne har ansvaret for, at sikre at alle børn får spist. Så nærmer klokken sig 12, skal de børn der endnu ikke har spist, spise. Ligeledes er der medbestemmelse ift. hvilken plads det enkelte barn har lyst til at sidde og spise på, blot pladsen er ledig.

Børnene spiser ved små borde med en voksen ved hvert bord, og de vælger selv, om de vil spise langsomt eller hurtigt, sidde ved den ven de lige har leget med eller nogle andre, snakke eller bare lytte. Når vi spiser er vi voksne bevidste om, at alle børn føler sig lyttet til og snakke med. Vi er meget bevidst om at der er en god og rar stemning ved bordet, så børnene føler sig trygge og nyder deres mad.

Børnene lærer selv at finde deres madpakke, service  og en plads at sidde på. De lærer selv at rydde op efter sig og sætte madpakken i køleskabet. Mælk og vand er i kander, som børnene selv hælder op. Når vi spiser sidder vi på numsen, med benene under bordet , samt snakke med dem vi sidder ved bord sammen med. I spisestuen løber man ikke rundt, her går man rundt eller sidder ved bordene og har gode stunder sammen, mens vi nyder vores mad.